הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה במצב הקהילה הטרנסג'נדרית

2 פברואר, 2017

 

מצבה של קהילת הטרנסג'נדרים בישראל עלה לכותרות לאחרונה על רקע מקרי אובדנות של פרטים בקהילה. אלא שהכותרות העצובות הללו הן רק קצה הקרחון: הקהילה מתמודדת עם קשיים שונים בתחומי הרווחה, הבריאות, הביטחון האישי ועוד. הסוגיות הללו ואחרות נדונו בדיון שהתקיים בסוף חודש נובמבר בוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות חברת הכנסת קארין אלהרר.

במסגרת הדיון נראה כי לצד התקדמות יפה בהיבטים מסוימים, בחלק מהמשרדים הממשלתיים הרלוונטיים עדיין מתקשים לעכל את הצורך ב"שינוי כיוון" שיאפשר את הבטחת זכויותיה של הקהילה הטרנסג'נדרית. כך לדוגמה, גורמים בקהילה קבלו על כך שהוועדה לשינוי מין, האמונה על אישורם של ניתוחי השמה מגדרית, לא התכנסה במחצית השנה האחרונה. עוד עלה בדיון הנזק הכלכלי הקשה שנגרם למטופלים/ות עקב הקיפאון בוועדה והתמשכות ההליכים בעניינם. בקהילה עמדו על כך שמצב דברים זה אינו מותיר בידי המטופלים כל ברירה אלא לפנות לשוק הפרטי שם נערכים  הניתוחים בעלות גבוהה. גורמי הקהילה דיווחו על מצוקה נפשית קשה מצד ממתינים לניתוח, ועל תופעות קשות של מעבר לעולם הזנות בניסיון לממן את הניתוחים.

ביקורת נמתחה במהלך הדיון גם על העמימות סביב אי היישום של הנוהל לשינוי סעיף המין בתעודת הזהות. גם כאן, נראה היה שהרשויות מתקשות להפנים את הצורך בהפיכת השירות ליעיל ומהיר.

בסיום הדיון, הורתה אלהרר על לוחות זמנים לתיקון המצב בידי משרדי הממשלה. בין היתר צוין כי ועדת הביקורת רואה בחומרה את העובדה שעל אף התחייבות קודמת להתכנס בחודש אוגוסט, הוועדה לניתוחי שינוי מין התכנסה רק בחודש נובמבר ולא זימנה אנשים להופיע בפניה.

כתבו: לי אילן ואראל פלאי, צוות זכויות להט"ב בקליניקה לרב תרבותיות ומגוון