הרשמה לניוזלטר | اشترك للنشرة  

פרסומים אחרונים | الإصدارات الأخيرة

Upcoming Events

ליצירת קשר | للاتصال معنا

המרכז לחקר הרב תרבותיות והמגוון

האוניברסיטה העברית, הר הצופים

ירושלים 9190501

مركز أبحاث التعدديّة الثقافيّة والتنوّع

الجامعة العبرية، جبل المشارف

القدس 9190501

972.2.5494950

diversity@mail.huji.ac.i

 

 

           

           

המאבק על ספר האזרחות / מיכל ברק

פברואר 16, 2016
 

בסוף דצמבר התקיים דיון סוער בוועדת החינוך של הכנסת, הסוער ביותר שידעה הוועדה הזו מזה שנים רבות. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יצחק מרגי מש"ס סיכם את הדיון ואמר: "מקצוע האזרחות מהווה תפוח אדמה לוהט בחברה הישראלית". חבר הכנסת ציין כי הוועדה שמעה בדאגה את הביקורת על הדרך שבה נעשו השינויים בלימודי האזרחות. הוא אף קרא למשרד החינוך לבחון את הערות הגורמים המקצועיים שהעירו הערותיהם על הספר, בטרם הוצאת הספר החדש. עוד באותו יום, החליטו במשרד החינוך לאשר את ספר הלימוד החדש באזרחות ולהוריד אותו לדפוס. מועצת המורים לאזרחות פתחה במאבק, ותלמידים שלחו מכתב לשר החינוך שימנע את פרסום הספר. כך עשתה גם שורה ארוכה של פרופסורים למדע המדינה.

הספר החדש שאושר על ידי משרד החינוך הוא תוצאה של שינויים בתוכנית הלימודים שהוכנסו כבר לפני ארבע שנים, כשגדעון סער היה שר החינוך. במה שונה התוכנית החדשה מקודמתה? הדגש בתוכנית החדשה הוא על כך שמדינת לאום (באופן כללי) ומדינה יהודית בפרט, יכולה להיות מדינה דמוקרטית. כדי להצדיק זאת, התוכנית מדגישה את זכותו של הרוב לשמר את תרבותו במדינה דמוקרטית. יש בה הרבה פחות דגש על הפרט, זכויות האדם, פלורליזם והחובה של הרוב לדאוג למיעוט והרבה יותר דיון בזכות הקיום של מדינת ישראל וברעיון שלטון הרוב. התוצאה היא שחלק ניכר מהתוכנית לא עוסק באזרחות, אלא בהיסטוריה וברקע להקמת מדינת ישראל. האזרחים הערבים מוצגים על דרך השלילה – כי הם אינם חלק מהלאום או מהרוב. יוצא שדווקא כאשר רמת הגזענות בקרב בני נוער מרקיעה שחקים, החליטו במשרד החינוך להפחית בחשיבותם של עקרונות כמו פלורליזם וסובלנות.

משרד החינוך כבר כמעט שאינו כותב ספרי לימוד. חברות פרטיות עושות זאת. דווקא את ספר האזרחות המשרד מתעקש לכתוב. זאת ועוד -  תוכנית הלימודים באזרחות היא תוכנית הלימודים היחידה שמשותפת לכל מגזרי החינוך: החילוני, הממלכתי-דתי והערבי. כולם לומדים את אותה תוכנית לימודים, רובם מאותו ספר לימוד. זה גם הספר היחיד שמתורגם לערבית ולכן היחיד שנלמד בבתי הספר הערביים. בשנים האחרונות היו ניסיונות לעצור את כתיבת הספר, בעיקר על רקע העובדה שבניגוד לספרי לימוד אחרים, היה לו יועץ אקדמי אחד בלבד – ד"ר אביעד בקשי. נוסח קודם של הספר הועבר לקריאת פרופסורים למדע המדינה שחיברו חוות דעת ארוכות על הספר. לטענתם הערותיהם לא נלקחו בחשבון. את הנוסח הסופי של הספר, ראו רק מעטים במשרד החינוך. נשאלת השאלה למה החליט המשרד לפעול באופן לא שקוף, להתעלם מחוות דעת אקדמיות ולהסתמך על יועץ יחיד, דווקא בתחום כל כך נפיץ, ומה צריכה להיות משמעות התשובה שניתן לעצמנו כחברה, המצהירה על עצמה כחברה דמוקרטית.

הכותבת היא מנהלת המרכז לחקר הרב-תרבותיות והמגוון.